Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores værdigrundlag

I Møllehøj er en af vores vigtigste værdier at alle skal være en del af et fællesskab

"Inklusion handler om barnets oplevelse af at være en værdifuld deltager i det sociale og faglige fællesskab, og det er centralt for at lære noget og for at udvikle sig. Alle børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med pædagoger og lærere og andre børn og unge" (Definition på inklusion fra børne og undervisningsministeriet)

Inklusionstankegangen betyder et perspektivskifte fra det enkelte barn til fokus på fællesskabet

I Møllehøj arbejder vi ud fra mottoet "Fælleskab skabes af alle -for alle"

Det betyder at der skal være plads til at børn har forskellige behov og har brug for forskellige rammer for at kunne være i Møllehøj -og at alle har en vigtig rolle i vores fællesskab.

Børn er i trivsel når de er i udvikling og de udvikler sig bl.a. gennem leg og fællesskaber.

Derfor er det vigtigt at alle børn er en del af et fællesskab, hvor de er værdifulde, betydningsfulde, bliver savnede når de ikke er her og er accepterede som den de er

Pædagogernes rolle er at hjælpe børnene ind i positive og udviklingsskabende fællesskaber. Det gør vi bl.a. ved at lave små grupper, ved at være nærværende og sætte ord på børnenes og egne intentioner, handlinger og følelser.

Pædagogerne gør sig altid overvejelser om børnesammensætningen i grupper,  da nogle børn trives i store fællesskaber og andre i små.  De fleste børn kan godt være i større grupper hvis de har en tydelig og guidende voksen med sig.

Pædagogerne kigger på og fremhæver børnenes kompetencer og arbejder ud fra deres nærmeste udviklingszone

På denne måde gøres fællesskabets rammer trygge, gennemskuelige og forudsigelige

Herunder kan ses forskellige eksempler på at skabe eller fastholde fællesskab for børn i Møllehøj. eksemplerne er både nye og af ældre dato.

  • I Møllehøj afholdes Lucia til jul. Vi har et barn som ikke har lyst til at være med. Vi kunne vælge at sige "det skal du" eller "det behøver du heller ikke, du kan være sammen med de små". I stedet vælger vi at sige "Det er helt ok at du ikke ikke bryder dig om at gå med hvor alle kigger på dig, men du er stadig vigtig, så du får opgaven med at sørge for at tøjet er klart og at lysene virker og så kan du få lov til at holde dørene for de børn der går Lucia". På den måde er barnet alligevel med og har en vigtig rolle som det udfører.

 

  • I Møllehøj går en dreng med en sygdom der af forskellige årsager gør at han kun kan opholde sig udenfor. I Møllehøj har vi en stor storbørnsgruppe og den deler vi i to. Hver gruppe skiftes så til at være ude en uge ad gangen. Her leger de, spiser og har pædagogiske aktiviteter. På den måde inkluderes drengen i fællesskabet storbørnsgruppe.

 

  • I Møllehøj spiser vi frokost i vores grupper og vi bliver siddende sammen indtil frokosten er færdig. Vi har dog et barn som spiser sin mad meget hurtigt og som bliver urolig når det er færdigt. Dette barn må gerne rejse sig og gå hen med sin tallerken og kop. Barnet kommer derefter tilbage til sin spisegruppe og kan nu sidde roligt sammen med de andre børn i fælleskabet til frokosten er slut.