Marte Meo
I Møllehøj arbejder vi med den pædagogiske metode Marte Meo.
Marte Meo betyder ”ved egen kraft” og er et pædagogisk redskab som har fokus på det udviklingsstøttende og positive samspil mellem mennesker.
Marte Meo består af forskellige elementer. F.eks. ”vente”, ”se”, ”følge” , ”bekræfte” og ”benævne” barnets initiativ.
Metoden fokuserer på udviklingen af det der virker, på positiv kontakt og kommunikation med børnene, og på hvordan vi som voksne kan tage ansvar for at ændre noget negativt til noget positivt.
Marte Meo hjælper med at få viden om, hvor den voksne kan støtte barnets udvikling, bl.a. ved hjælp af videooptagelser som fokuserer på de øjeblikke mellem barn og voksen, hvor det går godt.
Hvordan arbejder vi med Marte Meo i Møllehøj?
I Møllehøj har vi to Marte Meo terapeuter. Dvs. medarbejdere som er uddannede i metoden og som kan igangsætte forløb med medarbejdere og børn.
Et eksempel kan være, at vi bliver opmærksomme på at et barn har brug for støtte i sin sproglige udvikling. Vi bliver nysgerrige på hvad medarbejderen skal gøre mere af i samspillet med barnet, for at støtte barnet i at sætte ord på sig selv og kunne præsentere sig i fællesskabet.
Terapeuten filmer samspillet i 2 forskellige situationer, analysere og giver efterfølgende pædagogen en tilbagemelding på hvad der virker. Derefter laver terapeut og medarbejder arbejdspunkter ud fra filmen. Disse arbejdes der videre med i praksis og derefter filmes der igen osv. Dette foregår altid i samarbejde med forældrene
Vi arbejder jævnligt med Marte Meo på vores personale- eller afdelingsmøder. Her gennemgår vi elementerne. Vi understøtter med videoklip og har efterfølgende dialog og refleksion. På den måde holder vi os hele tiden opdaterede på metoden
Vores vikarer og nye medarbejdere bliver præsenteret for Marte Meo elementerne hurtigst muligt efter deres ansættelse i Møllehøj.
Sprogtrappen
I Møllehøj anvender vi Sprogtrappen, som et pædagogisk redskab til at observere på og understøtte børns sprog.
Sprogtrappen er udviklet af sprogforsker Pia Thomsen og indeholder forskningsbaseret viden om, hvilke sproglige udviklingstrin børn skal igennem. I Sprogtrappen anvendes et bredere syn på sprog, end traditionelt. Her inkluderes f.eks. leg, relationer og kognition i sproget.
Sprogtrappen er et redskab, der baseres på medarbejdernes og eventuelt forældrenes observationer på det enkelte barn. Den anvendes til at undersøge hvor barnet er i sin sproglige udvikling og viser, hvad forældre og medarbejdere skal arbejde med, for at barnet kan rykke op på næste udviklingstrin.
Alle børn indplaceres på Sprogtrappen af medarbejderne på barnets stue. Sprogtrappen kan ligeledes anvendes i samarbejdet med forældrene, hvor netop forældrenes observationer danner grundlag for udfyldelsen af Sprogtrappen. Dette kan i særlig grad være relevant, hvis barnet taler flere sprog.
Indplaceringen foregår to gange årligt, medmindre der er en bekymring, eller en særlig opmærksomhed på barnets sproglige udvikling. I disse tilfælde udfyldes Sprogtrappen hver anden eller tredje måned.
Ud fra barnet eller børnegruppens placering på Sprogtrappen, tilrettelægges der læringsmiljøer i den nærmeste udviklingszone, for at sikre fortsat udvikling.
Uanset, hvor barnet er i sin udvikling, viser Sprogtrappen, hvad næste skridt bør være og hvordan der støttes op omkring dette. Der arbejdes med nærmeste udviklingszone, for at sikre at niveauet er tilpasset barnet, så det hverken keder sig eller bliver frustreret, fordi aktiviteten er for svær.
Som en del af forældrepartnerskabet, anvender vi i Møllehøj, Sprogtrappen som et dialogredskab om barnet og dets udvikling.