ICDP – En omsorgsfuld tilgang til børns udvikling
I Børnehuset Møllehøj arbejder vi med ICDP – International Child Development Programme – som en pædagogisk tilgang, der styrker relationen mellem voksne og børn. ICDP har fokus på anerkendelse, nærvær og positiv kontakt, og hjælper os med at møde børnene med varme, forståelse og respekt.
Gennem ICDP arbejder vi med at:
- Styrke børns selvværd og trivsel
- Skabe trygge og udviklende relationer
- Understøtte børns sociale og følelsesmæssige udvikling
ICDP er ikke en metode, men en holdning og et menneskesyn, der gennemsyrer vores daglige samspil med børnene.
Eksempler på ICDP i praksis:
- Når et barn er ked af det, sætter vi ord på barnets følelser og viser, at vi forstår og er der for barnet.
- Vi roser og anerkender børns initiativer, fx når de hjælper hinanden eller viser omsorg.
- Vi deler glæde og begejstring med børnene, fx ved at grine sammen, læse en god historie eller lege med engagement.
- Vi støtter børn i at løse konflikter ved at guide dem med spørgsmål og hjælpe dem med at sætte ord på deres oplevelser.
Vi tilpasser vores kommunikation til det enkelte barns behov og udviklingsniveau, så alle føler sig set og hørt.
Sprogtrappen
I Møllehøj anvender vi Sprogtrappen, som et pædagogisk redskab til at observere på og understøtte børns sprog.
Sprogtrappen er udviklet af sprogforsker Pia Thomsen og indeholder forskningsbaseret viden om, hvilke sproglige udviklingstrin børn skal igennem. I Sprogtrappen anvendes et bredere syn på sprog, end traditionelt. Her inkluderes f.eks. leg, relationer og kognition i sproget.
Sprogtrappen er et redskab, der baseres på medarbejdernes og eventuelt forældrenes observationer på det enkelte barn. Den anvendes til at undersøge hvor barnet er i sin sproglige udvikling og viser, hvad forældre og medarbejdere skal arbejde med, for at barnet kan rykke op på næste udviklingstrin.
Alle børn indplaceres på Sprogtrappen af medarbejderne på barnets stue. Sprogtrappen kan ligeledes anvendes i samarbejdet med forældrene, hvor netop forældrenes observationer danner grundlag for udfyldelsen af Sprogtrappen. Dette kan i særlig grad være relevant, hvis barnet taler flere sprog.
Indplaceringen foregår to gange årligt, medmindre der er en bekymring, eller en særlig opmærksomhed på barnets sproglige udvikling. I disse tilfælde udfyldes Sprogtrappen hver anden eller tredje måned.
Ud fra barnet eller børnegruppens placering på Sprogtrappen, tilrettelægges der læringsmiljøer i den nærmeste udviklingszone, for at sikre fortsat udvikling.
Uanset, hvor barnet er i sin udvikling, viser Sprogtrappen, hvad næste skridt bør være og hvordan der støttes op omkring dette. Der arbejdes med nærmeste udviklingszone, for at sikre at niveauet er tilpasset barnet, så det hverken keder sig eller bliver frustreret, fordi aktiviteten er for svær.
Som en del af forældrepartnerskabet, anvender vi i Møllehøj, Sprogtrappen som et dialogredskab om barnet og dets udvikling.