Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Barneperspektiv

Barnesyn


I Møllehøj arbejder vi ud fra det anerkendende barnesyn. Vi tager udgangspunkt i marte meo som er en praksisnær metode der bygger på det relationelle samspil mellem barn-barn og barn- voksen.

I Møllehøj har vi en forventning om at medarbejderen tager ansvar for den gode stemning og for samspillets kvalitet

En del af vores barnesyn er at vi gør os umage med at se, høre og forstå barnet. 
Vi vil gerne justere os efter hvad barnet viser os og efter hvor barnet er henne i deres udvikling. Vi finder en fælles vej sammen med barnet
Når børn er i deres følelser, har vi stor respekt for den følelse og de behov de har. Alle børn har forskellige behov og reagerer forskelligt følelsesmæssigt. Vi justerer vores sprog og handlinger efter det enkelte barn og har ikke en fast opskrift på den gode relation. Nogle børn har brug for en berøring, andre har brug for at den voksne er på afstand, andre igen har brug for ord til at regulere sine følelser

Dannelse


Dannelse betyder for os at barnet mestrer og har indflydelse på eget liv. 
Vi støtter børnene i processen mod at danne deres personlighed og respekterer dem som de er. Samtidig støtter vi børnene i at være en del af et fællesskab hvor de skal kunne byde ind og skal kunne trække sig, på trods af egne følelser og behov
Vores respekt for alle børn forplanter sig ned i børnefællesskaberne og gør at vi ikke oplever børn som udelukker hinanden eller bevidst mobber.
Børn stiller spørgsmål og har brug for gode svar. Vi taler om det som der er på spil
Børn som får konkrete svar på f.eks. hvorfor nogle ser anderledes ud  eller ikke mestre det samme som andre, accepterer mangfoldighed bedre og  betragter alle som en del af et fællesskab og agere derefter

Barneperspektiv


At tage et barneperspektiv betyder for os:
•    At vi kan se og høre hvad barnet fortæller os og viser os -at vi spørger dem og lytter til dem
•    At vi kan forestille os hvordan det er at være i barnets sted -at vi tolker barnets intentioner, hand-linger, tanker og følelser.


Vi arbejder med begge former for barneperspektiv, men kunne godt tænke os at blive endnu bedre til at inddrage dette i vores planlægning og evaluering af dagligdagen. F.eks. igennem børneinterviews og den daglige dialog med børnene i aktiviteten.

Når vi tager et barneperspektiv føler barnet sig taget alvorligt og værdifuldt. Dette er med til at udvikle barnets selvværd
Det er vores oplevelse at børn som føler sig værdifulde og føler sig taget alvorligt, ikke ”trykker” sig i fællesskabet og byder ind på deres niveau. Dette kan handle om at returnere et smil, at turde sige ”nej” eller ”ja” til et måltid eller at fortælle om en oplevelse i et fællesskab.

Ved en konflikt er det vigtigt for os at barnet ikke taber ansigt og kommer helskindet igennem konflikten. Dette betyder at vi blander os i hinandens arbejde og kan finde på at bryde ind og overtage, hvis vi vurdere at det er det bedste for barnet. Dette er også at tage et barneperspektiv. 
Vi øver os på at tage konstruktivt imod denne indgriben og betragte det som en hjælpende hånd til at se nye perspektiver og se med barnets øjne