Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrepartnerskab

Et kvalitativt forældrepartnerskab består for os af respekt for hinandens forskellige positioner samt et autentisk ønske om at vidensdele og samarbejde omkring det vi har til fælles -nemlig barnet. 
Forældrene kender deres barn allerbedst og har deres kendskab ud fra deres følelsesmæssige relation til barnet. De kender deres barn som individ og som en del af familien 
Vi kender barnet ud fra en fagligt funderet viden og tager udgangspunkt i en professionel relation mellem barn og voksen. Vi kender barnet som individ i en del af et fællesskab

 

VI er ligeværdige, men ikke ligestillede i partnerskabet og inddragelse og opfølgning meget vigtigt for at vi kan se ind i hinandens perspektiver og positioner. Vi betragter forældrene som en ressource i barnets udvikling og dannelse 
Det betyder at vi er optaget af barnets liv hjemme og kan finde på at spørge ind til ”hvordan gør I dette?” –”har I oplevet dette?” ”Vi har erfaringer med… -har I prøvet dette?”  
Ligeledes ønsker vi at forældrene er nysgerrige på vores praksis og på barnets dagligdag for at blive klogere på hvordan barnets udvikling hjemme bliver understøttet bedst muligt 

 

Det er vigtigt for os at investere i partnerskabet og relationen mellem forældre og medarbejdere allerede i begyndelsen af vores samarbejde. Derfor ligger vi rigtig meget energi i opstarten af nye børn og forældre. Det handler for os om at barnets skal blive trygt -men I lige så høj grad at forældrene skal være trygge ved at overlade deres barn til os.